Παρασκευή 3 Αυγούστου 2012

Marc Beard (Bruce Sargeant 1898-1938), a tribute



MARC BEARD (BRUCE SARGEANT 1898-1938). AΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΖΩΓΡΑΦΟ
Mικρή εισαγωγή στο έργο του
O Bruce Sargeant, είναι ένας καλλιτέχνης του 20ου αιώνα με μία από τις μεγαλύτερες παραγωγές έργων με θεματολογία που περιφέρεται γύρω από το αντρικό σώμα. Η δουλειά του πέρασε μέσα από διάφορα στάδια και περιόδους εξέλιξης, γεγονός που βοηθά στην περαιτέρω μελέτη της. Γνωστές είναι οι προσωπογραφίες, τα γυμνά του, αλλά και τα γλυπτά του –συνήθως από μπρούτζο.
Όπως γράφει ο Mark Beard1 στο βιβλίο Bruce Sargeant and His Circle: «Με λίγα λόγια, σε όλη την παραγωγική ζωή του, ο Sargeant επέμενε να εξυψώνει το αντρικό σώμα. Τα έργα του, σε πολλά από τα οποία απολαμβάνουμε το μυϊκό σύστημα των αθλητών, είναι διαποτισμένα με έναν ρομαντισμό με τον οποίο τροφοδότησε όλο το έργο του. Ένα έργο αποφασιστικά αρσενικό, με φανελάκια, με αθλητές, με ονειροπόλους νέους το πορτρέτο των οποίων θα μπορούσε να είναι το δικό μας. Παρόλο που ο καλλιτέχνης πέθανε ειρωνικά σε ένα φρικτό ατύχημα πάλης το 1938, το έργο του έχει βρει ένα νέο κοινό, σε μια εποχή που πλέον έχει απολέσει την ντροπαλότητα για την ανδρική σεξουαλικότητα. Το έργο του προαναγγέλλει τους φωτογράφους μόδας όπως ο Bruce Weber και ο Greg Gorman. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια του Sargeant, μια τοιχογραφία με γυμναστές, βρίσκεται στο υποκατάστημα της Abercrombie & Fitch στο Fifth Avenue στη Νέα Υόρκη. Έργα του μπορεί επίσης να δει κανείς στο Μιλάνο και το Τόκιο».

  
Εξώφυλλο της μονογραφίας με τίτλο: Bruce Sargeant and His Circle, του Mark Beard, εκδόσεις Chronicle Books, Σαν Φρανσίσκο 2010

Στην εισαγωγή του βιβλίου Bruce Sargeant and His Circle, ο μεγαλύτερος θείος του παρουσιάζει μια επιστολή τεσσάρων σελίδων, που ο καλλιτέχνης έγραψε σε ένα φίλο, στον οποίο αποκάλυψε μια υπόθεση κρυφού έρωτα με τον Yip, το γιο ενός εργάτη, ο οποίος είχε συμφωνήσει να του ποζάρει γυμνός. «Ο Yip σε ένα διάλειμμα έμεινε χωρίς να βάλει το παντελόνι του», γράφει ο Sargeant, «Στάθηκε θερμά δίπλα μου. Θα μπορούσα να αισθανθώ το πέος του, το στομάχι, το στήθος ελαφρά μέσα από τα ρούχα μου. Άγγιξε ήρεμα το παντελόνι μου για να ελέγξει αν ήταν ξύπνιος... και με φίλησε απαλά στα χείλη». Η σχέση τελείωσε άσχημα, αλλά σε αυτές τις λίγες γραμμές ο Sargeant καθορίζει την πηγή του καλλιτεχνικού ταξιδιού του. Μεγάλο μέρος του μετέπειτα έργου του διαβάζεται σαν μια διαρκή προσπάθεια να ξαναζήσει εκείνη την στιγμή.
Σχετικά με το έργο του Sargeant, ο Thomas Sokolowski, διευθυντής του Μουσείου Άντι Γουόρχολ του Πίτσμπουργκ (Andy Warhol Museum, Pittsburg, Pennsylvania) γράφει: «Ο καθαρός και λαμπρός κόσμος της τέχνης του Bruce Sargeant φαίνεται να έχει τρομερά αφαιρεθεί από το δικό μας, απρόσκοπτα από τις κυρίαρχες αντιφάσεις του σημερινού κόσμου. Στους πίνακές του που κατοικούνται από άτομα καθαρόαιμα, προβάλλει ένα όραμα του κόσμου που πηγάζει από τα μοντέλα που αναγνωρίζονται από ιδεαλιστές συγγραφείς όπως οι E.M. Φόστερ και Ρούπερτ Μπρουκ σε εκείνη τη χρυσή δεκαετία που οδήγησε μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα έργο που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ούτε στιλβωμένο ούτε ναρκισσιστικό, με τους νεαρούς αθλητές του, σε κάπως άβολη στάση πριν τους αποτυπώσει το βλέμμα του ζωγράφου, που δεν επιδιώκουν την προσοχή ακόμη κι αν αισθάνονται ως καθήκον τους να υποβάλουν. Φως πανταχού παρόν σε μια μπλε-γκρι παλέτα του Sargeant, με τους αθλητές του· όλα αιωρούνται σ 'αυτό, πότε-πότε και σε τούτη τη γη των προνομιούχων νέων, απαλλαγμένη από τη σκληρή δόση της πραγματικότητας. Ας προστεθεί ότι ο Bruce Sargeant, αργότερα, επηρέασε αφάνταστα φωτογράφους όπως ο Bruce Weber γεγονός που είναι εμφανέστατο στις σελίδες των περιοδικών μόδας που παρουσιάζουν με μια συγκεκαλυμμένη ομοερωτική μορφή την τέχνη τους, πάντα όμως στην υπηρεσία του εμπορίου με μια αστραφτερή κολακεία προς το ζωγράφο και τα θέματά του, που φυσικά δεν πρόκειται ποτέ να φτάσουν. Ο πρόωρος θάνατος του σε ατύχημα πάλης μας φαίνεται σήμερα αλλόκοτος. Αν ζούσε, μεγαλώνοντας σίγουρα θα είχε να μας χαρίσει περισσότερη σοφία και να δώσει εκείνες τις δικλείδες ερμηνείας του κόσμου που μόνο ένας ζωγράφος του ύψους του θα μπορούσε. Ως ζωγράφος, η ομορφιά της θανατηφόρου άνθισης των εφήβων του και των νεαρών άτριχων σωμάτων του, παραμένει απαράμιλλη».

 
O Bruce Sargeant με άγνωστο μοντέλο στο στούντιό του, γύρω στο 1930

Χρονολόγιο Bruce Sargeant2
1898. Γεννήθηκε στην πόλη Rotherham στην Αγγλία.
1914. Γράφει ποίηση. Πρώτο ταξίδι στο οικογενειακό ανθρακωρυχείο. Πρώτες σεξουαλικές συνευρέσεις. Ο πατέρας προσπαθεί να τον κάνει να ενδιαφερθεί και να «λειτουργήσει» κοντά του, αντί να φύγει για την Αμερικάνικη Δύση.
1916. Στη Νέα Υόρκη βλέπει πίνακες των John Sloan, George Luks και άλλων ζωγράφων της σχολής Ashcam. Μια έκθεση στο γραφείο μεταναστών στη Νέα Yorke βρίσκει το ένα του πόδι μικρότερο από το άλλο έτσι επιστρέφει στην Κορνουάλη. Θεωρεί ότι δεν υπάρχει στρατιωτική δράση, μόνο τα ολέθρια αποτελέσματα του πολέμου.
1918. Επιστρέφει στο Rotherham. Ζει με την ετεροθαλή αδελφή του και το σύζυγό της. Σπουδάζει για ένα έτος στο πανεπιστήμιο του Sheffield.
1920. Στα 22 του, πηγαίνει στο Λονδίνο και ζει με το σχολικό του φίλο στο Kensington. Γράφεται φοιτητής στο Slade with Ecole des Beaux-Arts-educated με δάσκαλο τον Hippolyte Alexandre Michallon που ήταν φίλος από την Edith Thayer Cromwell. Ξεκινά την περίπλοκη σχέση του με τον συνάδελφό του και κάποτε εχθρό, Brechtholdt Streeruwitz. Επιδιώκει αθλητικές αξιώσεις. Συνεχίζει να γράφει ποιήματα.
1922. Μετά από την εγγραφή του ως φοιτητές στο Slade, συνεχίζει τις σπουδές του, αφού λαμβάνει τις πρώτες προμήθειες. Μετακινείται στο Bloomsbury και συνεχίζει να γράφει. Επιστρέφει στο Rotherham. Χρώματα τοπικά.
1924. Μια υπόθεση που είχε σχέση με ένα ντόπιο αγόρι περιήλθε στη αντίληψη του πατέρα του Sargeant.Έτσι ο Sargeant αποστέλλεται στο Winnipeg του Καναδά, όπου ασχολείται με τα σπορ, ενώ θα επιθυμούσε να ήταν στο σπίτι, και να ζωγραφίζει νεκρές φύσεις. Λαμβάνει γράμματα από το αγόρι που έχει να κάνει με την υπόθεση αυτή.
1926. Πεθαίνει ο πατέρας του. Επιστρέφει στο Rotherham. Μια ερωτική σχέση με ένα αγόρι οδηγείται σε ναυάγιο, ο Sargeant συνειδητοποιεί ότι σε μια ερωτική σχέση παίζουν ρόλο οι διαφορές στη κοινωνική τάξη και την εκπαίδευση. Δημιουργεί στούντιο στο πίσω μέρος του κήπου τού σπιτιού της οικογένειας. Εργάζεται εντατικά.
1928. Ζωγραφίζει το The Winner of the Amateur All-around Track, Field, and Swim Competition, Rupert Smith-Farnsworth, with His Brothers Cecil and Guy. Η οικογενειακή επιχείρηση πωλείται και ο Sargeant παίρνει το μερίδιό του από τα έσοδα. Δείχνει τη δουλειά του στο Atwoods and Atwoods στο Λονδίνο, και τοπικά στο Wentworth-Woodhouse.
1929. Πηγαίνει στο Παρίσι. Μια ερωτική του ιστορία με ένα Γάλλο δικηγόρο που είναι παντρεμένος του δυσκολεύει τη ζωή εκεί. Συνεχίζει να παρακολουθεί μαθήματα ζωγραφικής στην Acadèmie Julian και στο Grande Chaumière.
1930. Η «γαλλική υπόθεση» επιτέλους τελειώνει. Επιστρέφει στη Νέα Υόρκη. Επιδιώκει να επανασυνδεθεί με τους ζωγράφους της σχολής Ashcam που γνώρισε το 1916, όταν ήρθε εδώ για πρώτη φορά. Παίρνει ένα μικρό εξοχικό σπίτι στο Berkhires. Το επίδομά του ελαττώνεται λόγω του κραχ, γεγονός που τον αναγκάζει σε μόνιμη επαρχιακή ζωή. Πεθαίνει ο δάσκαλος και μέντοράς Michallon. O Sargeant σχεδιάζει ένα αναμνηστικό μνημείο.
1932. Εκθέτει σε Bitmingham και Manchaster.
1934. Γύρος του Amalfi, όπου ζωγραφίζει το Guido in Positano. Εκθέσεις στο Leeds. Διατηρεί το σπίτι στο Berkshires.
1936. Ταξιδεύει στη Γερμανία. Διαμένει στην Κολωνία για ένα χρόνο. Παρακολουθεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Βερολίνου. Υπόθεση με τη ναζιστική νεολαία (Hans Kramer).
1937. Αποποιείται τον καθολικισμό.
1938. Δημοσιεύει ανώνυμα τα ποιήματά του συνοδεύοντάς τα με χαρακτικά σε ιδιωτική έκδοση. Πεθαίνει σε ατύχημα πάλης στο Sheffield. Είναι θαμμένος στο νεκροταφείο του παρεκκλησίου στη γέφυρα στην πόλη Rotherham.
Πηγές και σημειώσεις

1. Mark Beard: Bruce Sargeant and His Circle, εκδόσεις Chronicle Books, Σαν Φρανσίσκο 2010.
2. Το χρονολόγιο του Bruce Sargeant είναι από το λεύκωμα του Mark Beard: Bruce Sargeant and His Circle, εκδόσεις Chronicle Books, Σαν Φρανσίσκο 2010.
Μετάφραση: gayekfansi.blogspot.gr

Man in Suspenders. Λάδι σε καμβά, 48 x 40,46 εκ.

After the Shower. Λάδι σε καμβά, 50,8 x 25,4 εκ.


Man in White Towe. Λάδι σε καμβά, 91,44 x 61 εκ.


Man With Towel . Λάδι σε καμβά


Launching the Scull. Λάδι σε καμβά, 152,4 x 91,4 εκ.

Pentonville Prison, Λονδίνο. Λάδι σε καμβά, 129,5 x 203,2 εκ.

Athlete in Singlet. Λάδι σε καμβά, 61 x 30.4 εκ.

Study Nude. Λάδι σε καμβά.

Athlete with Towel. Λάδι σε καμβά, 45,7 x 61 εκ.

Leather Jacket. Λάδι σε καμβά, 152,4 x 101,6 εκ.

Study Nude. Κάρβουνο και κιμωλία σε χαρτί.

Bodybuilder. Λάδι σε καμβά.


Unidentified Young Swimmer. Λάδι σε καμβά επικολλημένο σε ξύλο, 61 x 50 εκ.
 
Rope Climbers II, (1930). Λάδι σε καμβά

Climbers, (1932). Λάδι σε καμβά

 
Study for the Fencers. Λάδι σε καμβά, 127 x 203 εκ.

 
Study for the Fencers. Λάδι σε καμβά, 127 x 203 εκ. (λεπτομέρεια)

 
Study for the Swimming Pool. Λάδι σε καμβά, 139,7 x 170 εκ.

 
Study for the Swimming Pool. Κάρβουνο και τέμπερα σε χαρτί, 116,8 x 152,4 εκ

 
The Fencing Team. Λάδι σε καμβά

 
Shirtless Man in White Tights. Λάδι σε καμβά.

Fencing Class. Λάδι σε καμβά 182,8 x 1241.3 εκ.

Swimmer Drying Himself, Berlin Olympics 1936. Λάδι σε καμβά
 
 
Three Boxers. Λάδι σε καμβά 91,4 x 155 εκ.

 
Two Wrestlers. Λάδι σε καμβά, 76,2 x 76,2 εκ.

Untitled. Λάδι σε καμβά.

 
Untitled. Λάδι σε καμβά


Two Athletes. Λάδι σε καμβά.

 
Young Man with Drinking Glass,. Λάδι σε καμβά, 38,1 x 48,2 εκ.

 
Double Study of Gabriel. Λάδι σε καμβά, 40,4 x 48 εκ.

Study Nude. Μολύβι και κιμωλία σε χαρτί.

 
Untitled (Bodybuilder). Λάδι σε καμβά 76,2 x 61 εκ.

Study Nude. Μολύβι και κιμωλία σε χαρτί

 
Football Player. Λάδι σε καμβά 58,4 x 43,1 εκ.

 
Group on Athetes. Λάδι σε καμβά 76,2 x 182,8 εκ. 
 
 
The Hand-Standing Gymnasts. Λάδι σε καμβά 152,4 x 76,2 εκ

 
Harvard Athletes. Λάδι σε καμβά 152,4 x 101,6 εκ.

Head of a Wrestler Framed, 35,5 x 27,9 εκ.

 
Three Men with Du. Λάδι σε καμβά 53,3 x 48 εκ.


Shrewsbury Gaol by Mark Beard. Λάδι σε καμβά
 
Shrewsbury Gaol by Mark Beard. Λάδι σε καμβά, (λεπτομέρεια)

 
Shrewsbury Gaol by Mark Beard. Λάδι σε καμβά, (λεπτομέρεια)

 
Shrewsbury Gaol by Mark Beard. Λάδι σε καμβά, (λεπτομέρεια)

 
Portrait of a Wrestler. Λάδι σε καμβά

Portrait of a Young Man. Λάδι σε καμβά

 
Portrait Study of Nicholas. Λάδι σε καμβά 35,5 x 27,9 εκ.

 
Reclining Figure with Glass. Λάδι σε καμβά, 45,7 X 61 εκ.

 
Rowing Team. Λάδι σε καμβά, 182,8 X 235,2 εκ.

 
Sargeant Rowers. Λάδι σε καμβά 121,9 x 121,9 εκ.

 
Seated Football Player. Λάδι σε καμβά 121,9 x 191,4 εκ.

 
Soldier and Waiter. Λάδι σε καμβά 40,4 x 48 εκ.

 
(αρ) Standing Male Nude. Λάδι σε καμβά
(δε) Standing Male Nude, 91,4 x 45,7 εκ.

 
Standing Man with Barbell. Λάδι σε καμβά 94 x 48,2 εκ.

 
Statue of Man, Μπρούτζος 24,13w x 13,9 x 48,2 ύψος

 
Study for Baseball Player and Equestrian Dressing. Λάδι σε καμβά

 
Τwo Man. Λάδι σε καμβά

Untitled. Λάδι σε καμβά. 

Untitled. Λάδι σε καμβά.

Dressing Room III. Λάδι σε καμβά, 167,6 x 111,7 εκ.

 
Study for Launching the Shell. Λάδι σε καμβά, 169,6 X 182,8 εκ.

 
Study for "Unknown Rower". Λάδι σε καμβά 96,5 x 142,2 εκ.

 
Study Statue Young Man. Μπρούτζος, 21w x 12d x 65 ύψος

Surfer. Λάδι σε καμβά

The Suicide I. Λάδι σε καμβά 152,4 x 92 εκ.

Three Bathers. Λάδι σε καμβά 76,2 X 61 εκ.

 
Three Fencers. Λάδι σε καμβά 101,6 x 76,2 εκ.

 
Three Men Fishing. Λάδι σε καμβά 142,2 x 111.5 εκ.

 
Two Boys Lifting a Scull. Λάδι σε καμβά 127 x 94 εκ.

 
Two Boys Seated. Λάδι σε καμβά 48 x 40,4 εκ.

 
Two Men on the Rin. Λάδι σε καμβά 152,4 x 122 εκ.

 
Two Men Standing. Λάδι σε καμβά 152,4 x 91,4

 
Two Youths Rowing. Λάδι σε καμβά

 
Unidentified Surfer. Λάδι σε καμβά

 
Weightlifter. Λάδι σε καμβά

 
Wrestler in Cap Posing. Λάδι σε καμβά 76,2 x 48,2 εκ.

 
Wrestler Putting on a Singlet With Friend. Λάδι σε καμβά 48 x 25,4 εκ.

 
Young wrestlers, (1938). Λάδι σε καμβά 45,7 x 73,6 εκ.

 
Τwo Soldiers. Λάδι σε καμβά 76,2 x 101,6 εκ. 

Gallery in Chelsea, NYC-By Don Juan Tenorio. Οκτώβριος 2010

Gallery in Chelsea, NYC-By Don Juan Tenorio. Οκτώβριος 2010

 
Gallery in Chelsea-NYC, 521 West 25th Street through. Οκτώβριος 2010